Jeg udgiver – ergo er jeg

fake

Nyt fra Davos: Caterina Fake of Flickr gave the media people an elegant explanation of the value of “publicness”. She said that was what separated Flickr from his predecessors: the realization that people want to make what they make public; it is an expression of their identity.

Jeg har tidligere omtalt samme fænomen sådan: “Oplevelser er ikke rigtig oplevet – før de er delt med andre.”

Jeff Jarvis udtrykker det sådan: “We are what we make.”

Esther Dyson siger: “Jeg kan Googles – ergo er jeg.”

Trods alle disse fraser, så synes jeg stadig vi mangler en god forklaring på, hvad det egentlig er der driver folk til sociale netværksider og denne verdens YouTuber. Hvad skyldes trangen til at offentliggøre sig selv. Narcissisme? Gruppepres? Hvad?

En kommentar to “Jeg udgiver – ergo er jeg”

  1. Kristine Says:

    Litt narcissisme er det nok, hos noen mer enn andre, men jeg tror først og fremst det er en berusende ny måte å kommunisere på. En blogg f.eks. starter med identitet, ikke publikum, du legger selv mange av premissene for samtalen, tiltrekker deg helst folk med sammenfallende interesser som deg selv, og samtalene er ikke langer begrenset av geografi. Personlig synes jeg det spennende å se hva som skrives om temaer som interesserer meg, andres bilder fra steder jeg har vært, nettsamfunn som vokser frem rundt f.eks musikk eller film jeg liker, uten at jeg har tid til å følge med på alt, hvordan de kommuniserer, hva de er mest opptatt av… Gruppepress lyder som en veldig hul forklaring. Flere og flere, inkl. store selskaper, PR-folk etc., ser verdien å ha en tilstedeværelse på sosiale nettverkssteder etc, men mange skjønner lite om de grunnleggende spillereglene og ender opp med å dumme seg ut…

Skriv et svar

Follow

Get every new post delivered to your Inbox.

