YouTube vil betale brugerne

I en overraskende video fra Davos konferencen nævner YouTube-grundlæggeren Chad Hurley, at YouTube vil bevæge sig i retning af at betale brugerne for deres video.

En af hemmelighederne bag YouTube var, at man ikke havde annoncer i lang tid – indtil man fik opbygget “critical mass” – men nu har man annoncer (fra Google) og hermed er der noget at dele. Desuden er nye start ups som eksempelvis Revver begyndt at rykke ind på YouTube netop ved at tilbyde at dele indtægter fra annoncerne i porten.


Her er Jeff Jarvis’ video:

Den amerikanske forfatter og blogger Nich Carr mener, at det hele er et stort nummer fra YouTube’s side. Det er dels, som anført, en måde at dæmme op mod konkurrence fra andre videodelings-sider, der betaler bruger – og dels en måde at YouTube kan indføre en mere brutal form for annoncering – presset af Google som vil have noget for de 1,65 mia. dollar de betalte sidste år – uden at YouTube fællesskabet gør oprør.

Carr skriver: “…. and most important, it provides a way to greatly expand the advertising on the site without instigating a community rebellion. To justify the huge amount of money Google paid for the site, YouTube needs to begin incorporating ads into videos on a large scale. By sharing the resulting revenues with its members, it makes the expansion of advertising feel like a gregarious move, aimed at benefiting “the community” rather than exploiting it.”

Vi mangler endnu at finde ud af om størsteparten af YouTubes trafik stammer fra rystede amatør videoklip af en sjov hamster – eller fra uploadede klip fra The Late Saturday Night Show. Altså om det er fremstillet af brugerne – eller det er prof. tv.

Ifølge Screen Digest synes det at være fifty fifty. I en rapport fra analyseselskabet i London hedder det: “User-generated video made up 47 percent of the total online video market in the U.S. last year.”

Endelig kan man diskutere, hvorvidt der er en god idé at indsætte reklamer i videoklip, hvad enten de kun er på tre sekunder eller som pre-rolls eller hvad ved jeg. Var det ikke reklamer midt i tv-programmer, der ødelagde (amerikansk) fjernsyn.

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s


%d bloggers like this: